امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

بلاتکلیفی ۱۸۰۰ کارمند و استاد دانشگاه فردوسی بعد از ۲۸ سال برای زمینی که پولش را داده اند

  • کد خبر: ۳۱۲۲۱
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
  • ۱۸
بلاتکلیفی ۱۸۰۰ کارمند و استاد دانشگاه فردوسی بعد از ۲۸ سال برای زمینی که پولش را داده اند
رد پای زمین‌خواران را جایی نیست که نتوان پیدا کرد. تاجایی‌که دستشان رسیده است، از سفره هر قشر، لقمه‌ای کنده‌اند
محدثه شوشتری - در این میان، اهالی دانشگاه فردوسی نیز جزو همان قشر‌هایی هستند که از دست‌درازی زمین‌خواران در امان نمانده‌اند. بیش از هزار و ۸۰۰ کارمند و استاد این دانشگاه، ۲۸ سال پیش به امید زندگی در یک شهرک دانشگاهی، سهام‌دار زمینی ۴۵۰ هکتاری در اراضی شاندیز شدند، اما حالا با گذشت نزدیک به سه دهه به‌جای داشتن سند این زمین، بیش از ۲۰ هزار سند و نامه پیگیری از حق پایمال‌شده‌شان دارند؛ نامه‌ها و اسنادی که هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، با این حال گرهی از گره‌های این پرونده قطور باز نمی‌شود.
این بلاتکلیفی آن‌قدر طولانی شده که حتی عمر برخی سهام‌داران این اراضی، کفاف رسیدن به حقشان را نداده است و چشم از دنیا بسته‌اند. تقریبا همه هزارو ۸۰۰ کارمند و استاد دانشگاه فردوسی که خریدار زمین ۴۵۰ هکتاری در شاندیز بوده‌اند، از دانشگاه بازنشسته شده اند و از اندوخته‌ای که سال‌های اول کاری‌شان کنار گذاشته بودند، بی‌بهره مانده‌اند. قرار بوده است در بخشی از این اراضی، هم پردیس شماره ۲ دانشگاه فردوسی تاسیس شود و هم کارمندان و استادان دانشگاه، همان‌جا ساکن شوند، اما تمام این برنامه‌ها با تصرف غیرقانونی اراضی شاندیز روی زمین مانده است.

بلاتکلیفی سهام‌داران دانشگاه فردوسی
در آن‌طرف ماجرا کرسی ریاست بر دانشگاه فردوسی از این رئیس به آن رئیس بار‌ها چرخیده و در هر دوره، وعده‌هایی برای پیگیری این موضوع به سهام‌داران داده شده است که هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده‌اند.
حالا خریداران این اراضی، خسته از برگزاری تجمع، نامه‌نگاری و پیگیری از دستگاه‌های مختلف اجرایی برای رسیدن به حق قانونی خود، چشم‌انتظار تدبیر مسئولان مانده‌اند. شاید اگر سایه کرونا نبود، همچنان قرار هر شنبه آن‌ها و برگزاری تجمع‌های پی‌درپی‌شان ادامه می‌یافت؛ حرفی که یکی از سهام‌داران بر آن تاکید می‌کند و به ما می‌گوید: مسئولان فقط برای خودشان وقت می‌خرند و از این جلسه به آن جلسه، خواسته ما کارکنان و استادان بازنشسته دانشگاه فردوسی را به تعویق می‌اندازند.
این استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی به‌دلیل جایگاه علمی‌اش، تمایلی به ذکر نامش ندارد، اما صد‌ها نمونه نامه، درخواست و سند پیگیری را نشانمان می‌دهد که برای گرفتن حقشان در طول سال‌های گذشته، آن‌ها را به دستگاه‌های اجرایی و مقامات مختلف استانی و کشوری ارائه کرده‌اند.
به‌گفته او، اراضی‌ای که در مالکیت دانشگاه فردوسی بوده است و سهام‌داران آن کارمندان و استادان این دانشگاه بوده‌اند، به‌طور غیرقانونی در دهه ۷۰ تصرف می‌شود و پس از آن با وجود پیگیری‌های قضایی و اداری، این مشکل هنوز رفع نشده است. در دهه ۸۰ وکیل سهام‌داران اراضی شاندیز موفق می‌شود در دادگاه به نفع آن‌ها حکم اولیه را بگیرد و بتواند اسناد شرکتی را که متصرف غیرقانونی این اراضی بوده است، باطل کند، اما به‌طرز عجیبی در جلسات بعدی دادگاه، خبری از حضور این وکیل نمی‌شود و پیگیری پرونده در دادگاه‌های بعدی و دادگاه تجدیدنظر به نتیجه‌ای نمی‌رسد. استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی حتی از ماجرای دزدیده شدن ناگهانی نگهبان این اراضی هم سخن به‌میان می‌آورد که به‌گفته او، همه ماجرا‌ها درکنار هم گویای قدرت دست‌های پنهان این پرونده هستند، وگرنه چرا باید همه مراجع رسمی به ما بگویند که حق شما قانونی است و شرکتی که صاحب اراضی شاندیز شده است، کارش غیرقانونی است، اما درنهایت یک وجب از آن زمین، دست ما را نگیرد و درمقابل همان صاحبان غیرقانونی، ساخت‌وسازهایشان را در این اراضی ادامه دهند؟

به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شویم
به‌دنبال صحبت‌های این استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی، با چند سهام‌دار دیگر نیز به گفتگو می‌نشینیم. حرف دل همه آن‌ها یکی است؛ اینکه بعد از یک عمر گچ خوردن پای تخته و دریافت یک حقوق معمولی از دانشگاه، از همان اندک اندوخته‌ای که می‌توانست گرهی از زندگی آن‌ها و فرزندانشان باز کند، نیز بازمانده‌اند. جواد شریفی، یکی دیگر از سهام‌دارانی است که نزدیک به سه دهه چشم‌انتظار تحویل این اراضی بوده است. او آخرین وعده مسئولان را مصداق ضرب‌المثل «به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شویم»، می‌داند و می‌گوید: با وجود تصرف بخش زیادی از اراضی ۴۵۰ هکتاری شاندیز که سهم کارکنان و استادان دانشگاه فردوسی بوده، هنوز ۱۵۰ هکتار بدون تصرف مانده است، اما از همان اراضی باقی‌مانده نیز حاضر نیستند سهم سهام‌داران را بدهند. به ما پیشنهاد داده‌اند به هر سهام‌دار یک واحد مسکونی از واحد‌های مسکن مهر گلبهار بدهند. واقعا کدام عقل سلیمی ارزش هزار متر زمین در شاندیز را با یک آپارتمان مسکن مهر در گلبهار یکی می‌داند؟ هر مترمربع از اراضی شاندیز که سهم سهام‌داران است، حداقل یک میلیون تومان ارزش دارد. با یک حساب سرانگشتی، سهم سهام‌داری که هزار یا هزارو ۵۰۰ متر از اراضی شاندیز را دارد، بالغ‌بر یک میلیارد تومان می‌شود، حال چگونه راضی شود در ازای آن، یک واحد مسکن مهر گلبهار تحویل بگیرد؟
این سهام‌دار معتقد است که مسئولان مربوط می‌خواهند سهام‌داران را آن‌قدر پشت در‌های بسته نگه دارند که درنهایت آن‌ها از پیگیری‌ها خسته شوند و به حداقل ماعوض در ازای سهم زمینشان راضی شوند، چنان‌که چندماهی با پیشنهاد واگذاری آپارتمان مسکن مهر، سهام‌داران را معطل نگه داشتند و وقتی مخالفت آن‌ها را دیدند، دوباره پیشنهاد دادند که از اراضی گلبهار به آن‌ها تحویل بدهند؛ اراضی‌ای که به‌گفته این سهام‌دار، از بیابان‌های گلبهار است نه از زمین‌های باارزش این شهرستان.

۲۰ هزار نامه و سند پیگیری از مراجع رسمی داریم
دنباله صحبت‌های سهام‌داران به اینجا ختم می‌شود که می‌خواهند یک مجمع عمومی تشکیل بدهند و مطالبات خود را از این طریق هم پیگیری کنند. این موضوع را بازرس منتخب اعضای سهام‌دار دانشگاه فردوسی نیز در گفتگو با خبرنگار ما تایید می‌کند و می‌گوید: باید بیش از ۲۰ هزار نامه و سند پیگیری از مراجع استانی و کشوری را در مجمع عمومی ارائه کنیم تا تمام پیشنهاد‌های طرفین به‌صورت رسمی‌تری پیگیری شود. جواد بخشی‌زاده، از مسئولان دانشگاه فردوسی، هم گله می‌کند که چرا برای باز شدن این کلاف سردرگم، اقدامی انجام نمی‌دهند. به‌گفته او، دانشگاه فردوسی، زمین‌های بدون استفاده‌ای هم در منطقه بولوار پیروزی دارد و هم در منطقه فردوسی. اگر مسئولان دانشگاه فردوسی بعد از نزدیک به سه دهه واقعا بخواهند مشکل چندین‌ساله کارکنان خود را حل کنند، می‌توانند برابر ارزش ریالی زمین‌های شاندیز از این اراضی ماعوض بدهند. بازرس منتخب اعضای سهام‌دار دانشگاه فردوسی با گریزی به ریشه اصلی مشکلات این سهام‌داران، توضیح می‌دهد: زمین‌هایی را که برای کارکنان و استادان دانشگاه فردوسی در دهه ۷۰ خریده شده بود، بعد‌ها شرکتی تصاحب کرد. این شرکت ابتدا برگ‌های سهام غیرقانونی خود را بین مردم شاندیز پخش کرد و سپس با خریدوفروش و ساخت‌وساز در این اراضی، عملا مردم شاندیز را صاحب این زمین‌ها کردند. این روند باعث تشکیل پرونده‌های متعددی در مراجع قضایی شده است. بخشی‌زاده معتقد است دست‌های پشت‌پرده می‌خواستند با باز کردن پای جمع زیادی از بومی‌های شاندیز، موضوع را طوری جلوه دهند که مراجع رسمی به‌دلیل به خطر افتادن منافع عمومی بومی‌ها و خطر‌های احتمالی ناشی از درگیری‌ها، نتوانند به‌راحتی زمین‌ها را به صاحبان اصلی آن یعنی سهام‌داران دانشگاه فردوسی بازگردانند. حالا همه مراجع به ما می‌گویند شما برحق هستید، اما قدمی به نفع ما برنمی‌دارند.

روند پی‌گیری امور به‌کندی پیش می‌رود
«پیگیری‌ها ازسوی مسئولان کُند و تقریبا بدون نتیجه بوده است، تاجایی‌که از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع زمین، یک متر هم به هزار و ۸۰۰ سهام‌دار واگذار نشده است.»
این موضوع را یکی از اعضای هیئت بازرسی سهام‌داران دانشگاه فردوسی به خبرنگار ما می‌گوید و از مسئولان درخواست می‌کند بعد از گذشت این همه سال، تکلیف آن‌ها را مشخص کنند؛ سهام‌دارانی که به‌گفته آرمان حیدری‌مروی، روزی جوان بوده‌اند و هزینه خرید این اراضی را پرداخت کرده‌اند و حالا خیلی از آن‌ها به دوران پیری و کلافگی از این همه پیگیری رسیده‌اند. به‌گفته وی، دانشگاه فردوسی در اطلاعیه‌های مختلف، زمین‌هایی در قطعات۵۰۰، ۱۰۰۰ و هزار و ۵۰۰مترمربعی را در ۴۵۰هکتار از منطقه شاندیز خریداری کرد تا در آن محل، شهرک دانشگاهی ایجاد کند، اما نه‌تن‌ها شهرک دانشگاهی ایجاد نکرد، بلکه همان زمین خالی را هم بعد از این همه سال به سهام‌داران تحویل نداده‌اند. او این نقد را هم مطرح می‌کند که دانشگاه فردوسی از سهام‌داران حمایت نمی‌کند. برخی مسئولان دانشگاه می‌گویند مسئولیتی دربرابر سهام‌داران ندارند، اما اگر دانشگاه مسئول نیست، چگونه اطلاعیه خرید زمین را در سال ۷۰ منتشر کرد و در ادامه، قیمت زمین‌های خریداری‌شده را از فیش حقوقی کارکنان و استادان کسر کردند؟
متاسفانه پیگیری‌های چندروزه شهرآرا از دانشگاه فردوسی بی‌نتیجه ماند و هیچ‌کدام از مسئولان این دانشگاه در این باره پاسخ‌گو نبودند.

۱۸۰۰
بیش از هزار و ۸۰۰ کارمند و استاد دانشگاه فردوسی، سهام‌داران بلاتکلیف هستند
۲۸
بیش از ۲۸ سال است که سهام‌داران دانشگاه فردوسی معطل تعیین‌تکلیف اراضی هستند
۴۵۰
وسعت اراضی سهام‌داران دانشگاه فردوسی، ۴۵۰ هکتار از اراضی شاندیز است
۱۳۷۱
سال ۷۱ سهام‌ها فروخته شد و مبلغ آن هرماه، از فیش حقوقی کارکنان دانشگاه فردوسی کسر می‌شد
۱۳۹۸
سال ۹۸ تجمع‌های سهام‌داران متضرر به‌صورت قرار هر شنبه برگزار شد
۳
قطعات فروش به سهام‌داران شامل سه قطع ۵۰۰، ۱۰۰ و هزار و ۵۰۰ متری است
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
اکثر این 1800 نفر از کارکنان قدیمی دانشگاه هستند که حداقل در یک شرکت تعاونی مسکن در آن سالها عضو بوده و منزلی از دانشگاه دریافت کرده اند که به قیمت امروزی هشت تا ده میلیارد تومان قیمت دارد !! نظیر شرکت تعاونی باهنر ، چراغچی ، صیاد شیرازی ، شهرک رازی و غیره...
و البته از بیست سال پیش تا کنون هیچ تعاونی مسکنی برای اساتید و کارکنان تشکیل نشده و چه بسا همکاران فعلی مستاجر به استخدام دانشگاه در می آیند و مستاجر هم بازنشست میشوند.
آنقدر مدیران دانشگاه در ادوار مختلف کم کاری کرده اند که دانشگاه در همه زمینه ها از اداراتی همچون برق و آب و گاز و شهرداری نیز عقب افتاده تر است ، جالب است بدانید دانشگاه یک قطعه زمین در گلبهار داشت که دولت آن را گرفت !! چون معتقد بود دانشگاه سالها بر روی آن کاری صورت نداده است و رهایش کرده است.
در هر صورت خوش بحال این 1800 نفر و وای به حال ما که بیست سال سابقه کار داریم و هنوز مستاجریم.
فقط یک اتفاق در این سی چهل سال گذشته خوب پیگیری شده است و آن اینکه هر کسی رئیس دانشگاه فردوسی شده تاست ، در هر کجای مشهد که ساکن بوده است خودش را به خیابان باهنر و یا بلوار کوثر رسانده و ساکن شده است ، باور ندارید سوال کنید .
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
خداوند خودش بفریاد این قشر مظلوم برسد
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
خداوند خودش بفریاد این قشر مظلوم برسد
عطارزاده حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
البته که دوستمان محمد مطلب درستی بیان نکرده اند و دفاع بد نموده اند. بلی تعداد 800 نفر از این عزیزان عضو تعاونی مسکن بودند و در زمان های اول انقلاب زمین از زمین شهری گرفته اند. اما خیلی از این افراد همین حالا هم مسکن اجاره ای دارند. ضمنا این که موضوع زمین ها مربوط به سال 1372 می باشد. در اون زمان زمین شهری اگر در محدوده شهر زمین می داد که این افراد متوسل به خرید زمین از شاندیز نمی شدند. زمین های محدوده شهر آن قدر گران بوده که پولشان به خرید زمین در محدوده نمی رسیده لذا از مجبوری در چند قسط با صرفه جویی از حقوق خویش مبلغ 100 میلیون تومان پرداخت کردند تا شاید از این طریق صاحب زمینی شوند. از همه اینها گذشته به هرحال چه فقیر و چه ثروتمند چه این که الان در کوثر زندگی می کنند و یا هر جای دیگر این افراد مالک زمینی هستند که به یغما رفته است و باید در پی گرفتن حقوق خویش باشند. اگر به زندگی و حساب و کتاب بعد از مرگ اعتقاد دارید مسئول هستید و هر مطلب نادرستی را بیان نکنید.
عطارزاده حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
0
لطفا مبلغ 100 میلیون تومان در متن زیر را به 100 هزار تومان اصلاح فرمایید. ممنون
علی سالاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
0
نظرمن این است که نامه ای به رئیس جمهور جدید اراعه شود درموردتخلفاتی که دانشگاه درمورد کارمندان دارد که چراحقمان راپایمال کرده اند وزمینهایمان را نمیدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
0
چرا جناب اقای رئیسی مشکل ما را حل نمیکند ما از جناب اقای رئیسی خواهشمندیم که این موزل را حل کند چرا من پدرم کارمند بود والان باید زندگیم به سختی بگزرد ودانشگاه حقی که پدرمان را داشته ندهند پول زمینهارو گرفتند حقمان را ندادندخودتن میگویید نماز را قطع کن وبدهکار راجواب بده
علی سالاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
0
ایا این حق گرفته خواهد شد یا سپرده میشود به امام زمان در ان موقع ما ازهیچ کدامشان نمیگزریم چون حق یتیم میباشد این زمینها وخدا از این حق نمیگزرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
ما ازریاست جمهور عزیزمان که واقعا درخدمت خودش تلاش زیادی رادارد وبه فکر قشر ضعیف جامعه است تشکر کرده وچون رئیس قوه قضایی بوده است وامروز به عنوان ریاست جمهوری رای اورده توقع داریم که حق من کارگر راکه حق پدر مرحوممان بوده است را درمورد این زمینها راطلب میکنیم لطفآحمایتمان کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
0
0
امیرالمعمنین علی ع سلام فرمودند که هر کس حقش را نگیرد دردرگاه خداوند گنهکار است نمیدانم اگر حق در دست قدرتمندان باشد چگونه باید گرفت با بنل در کنار دانشگاه رفتیم صبر زیاد کردیم درد زیاد کشیدیم شرمنده زن وبچه شدیم اما این حق گرفته نشد خدا به فریاداین مظلومان برسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
0
من پدرم در دانشگاه کارمند بود همیشه میگفت من این فیش زمینها را خریده ام که فرزندانم سختی نکشند وقتی ازدواج کردند ولی به ارزویش نرسیدمن پسر همان پدر زحمتکشیم که الان نوه دارم پدرم خبر نداشت که حتی به نوشم نرسید ووعدهای الکی را هنوز هم میدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
0
جناب آقای رییسی محترم خواهش داریم زمینهای مارا از دست زمینخواران بگیرید چقدر خوب بود مثل امیرالمومنین سری به کلبه درویشی ما می‌زدی تا ببینید که به جه سختی زندگیم با دو دختر میگردد تورو خدا این موزل 28ساله را حل کن دستت را به عنوان یک کارگر میبویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
ما نمی‌دانیم که شکایت شخصی انجام دهیم برای حقمان اگه جواب بده من این کارو برای خانواده انجام میدهم ولی نمیدانم از چه کسی دانشگاه رییس دانشگاه زمینخواران ترکی چون نمی‌دانیم آخرش فکر میکنم باید به قاضی اصله کاری بسپاریم خدایا ما این حقوق به تو میسپارم
سالاری کته شمشیری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
0
من مدارک پدرم فوت کرده را بردم باید چکار کنیم تو وارث افتاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
0
من اگه بچم بخواد به جایی برسد بهدانشگاه فردوسی درس بخواند چون آنجا حق مضلوم را خورده‌اند نمیگزارم به نظرم اگر این حق را ندهند کل دانشگاه مکانش قصبیست زمینهایی که با کلک پولش را از پدرانمان گرفتند ویک فیش فقط جا گذاشتند حالاگلبهار را جایگزین کردند همونم ندادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
0
نفرین خانواده ما پشت سر کسانی که این حق را نمیدهند می‌باشد حالا1800نفر نفرین کنند خاطرمان جمع است که خداجوابشان را میدهد ولی ما از سران مملکت توقع داریم که این حق را از زمینخواران بگیرند وبه خریداران برسانند گناه کنه کارگر چیست که خانوادم گرسنه باشند
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
به نظر من باید دنیا بفهمد که دانشگاه علوم فردوسی مشهد سر کارمندان خودش را کلا گزاشت ویک برگه فیش که اعتباری ندارد به ما داد بابام فوط کرده از بی پولی در شرایط سخت دارم تو زندگی کم میارم ای خدا چگونه دم از خدا و پیغمبر میزنند ولی حق مضلوم میخورند یاعلی حق گرفتنیست بگیر حق مظلوم را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
0
شب شهادت امیرالمومنین نزدیک است 17فروردین 1402یا علی خودت به ما کمک کن تا این حق به ما برگردد و میدانی که ما امیدمان اول به خداست بعد به شما
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->